Norwegian podsumował ostatni rok, w którym przewiózł 22,6 mln pasażerów i zanotował zysk operacyjny w wysokości prawie 168 mln dolarów. W ciągu najbliższych sześciu miesięcy norweski LCC podejmie także decyzję w sprawie 30 opcji, które linia posiada na boeingi 737 MAX. W tym roku przewoźnik przewiduje odebrać od 11 do 13 nowych samolotów.
Norweski niskokosztowiec skorzystał z prawa do zarezerwowania 30 opcji w ramach zamówienia na
50 samolotów MAX 8 złożonego latem 2022 r. Ówczesny zakup był pokłosiem decyzji linii o chęci posiadać nowoczesnej i paliwooszczędnej flotę. Boeing 737 MAX 8 jest od 15 do 20 proc. bardziej paliwooszczędny w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji, co stawia linię na dobrej drodze do osiągnięcia celu, jakim jest redukcja emisji o 45 proc. do 2030 r.
- Spodziewamy się odebrać pierwszą dostawę z naszego własnego zamówienia na samoloty pod koniec tego roku. Podejmiemy również decyzję w ciągu najbliższych sześciu miesięcy w sprawie 30 opcji, które mamy oprócz 50 zamówionych maszyn. Tutaj warto zaznaczyć, że opcje mają jeszcze atrakcyjniejsze ceny niż pierwotnie zamówione samoloty - powiedział Geir Karlsen, prezes i dyrektor generalny Norwegian, podczas briefingu dotyczących wyników za IV kwartał 2024 r.
Norwegian oczekuje,, że tego lata będzie miał flotę 88 wąskokadłubowych samolotów B737, choć wcześniej przewidywał liczbę 90 maszyn. Przedstawiciele linii informowali także, że 13 lutego br. linia odebrała trzeciego nowego MAX-a w tym roku.
- Oznacza to, że odebraliśmy już trzy z czterech samolotów, które planujemy otrzymać przed sezonem letnim. Dlatego naprawdę dobrze jest widzieć, że tempo produkcji w Boeingu rośnie i że możemy planować oraz czuć się komfortowo z flotą, którą planujemy mieć w szczycie sezonu. Przewidujemy, że odbierzemy od 11 do 13 samolotów w 2025 r., co zwiększy naszą flotę do 94-96 samolotów B737 do końca tego roku - dodał Karlsen.
Opóźnienie w dostawach oznacza jednak, że linia spowolni wzrost swojej zdolności operacyjnej w tym roku. Norwegian spodziewa się zwiększyć liczbę dostępnych pasażerokilometrów (ang. Available Seat Kilometers - ASK) tylko o 4 proc. w 2025 r., w porównaniu z dwucyfrowym wzrostem w zeszłym roku. Dlatego linia rozpoczyna program rentowności mający na celu przeciwdziałanie związanemu z tym wzrostowi kosztów jednostkowych oraz wpływowi osłabienia korony norweskiej.
Dane statystyczne NorwegianaNorwegian przytoczył to ostatnie stwierdzenie, publikując stratę operacyjną w wysokości 93 mln norweskich koron (8,3 mln dolarów) w czwartym kwartale ubiegłego roku, ze słabszą koroną w stosunku do dolara amerykańskiego, która wpłynęła na bilans w wysokości 226 mln norweskich koron.
Cała grupa Norwegian, w tym po raz pierwszy razem z
Wideroe, odnotowała zysk operacyjny w wysokości 1,87 mld norweskich koron (167,9 mln dolarów) za cały rok, w porównaniu z zyskiem w wysokości 2,2 mld norweskich koron (197,5 mln dolarów) w 2023 r. Przychody, częściowo odzwierciedlające dodanie Wideroe, wzrosły w zeszłym roku z 25,5 mld do 35,3 mld norweskich koron (z 2,24 mld do 3,14 mld dolarów).
W czwartym kwartale ubiegłego roku ASK Norwegiana wzrosło o 19 proc., podczas gdy liczba dostępnych pasażerokilometrów Widerøe wzrosła o cztery procent. Pomimo znacznego zwiększenia tych liczb w ostatnim kwartale 2024 r., Norwegian nadal był w stanie zapewnić współczynnik wypełnienia (LF) na poziomie 84,2 proc., zaledwie 0,2 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie w 2023 r. Natomiast Widerøe zwiększył swój wskaźnik wypełnienia pokładu o prawie pięć punktów procentowych do 72,9 proc. W całym roku 2024 Norwegian obsłużył 22,6 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 10 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Widerøe natomiast obsłużyło 3,8 mln pasażerów w 2024 r., ustanawiając nowy rekord liczby pasażerów dla regionalnego przewoźnika w jego 90-letniej historii.
Flota NorwegianObecnie flota grupy Norwegian (Norwegian Air Shuttle, Norwegian Air Sweden oraz Wideroe) składa się ze 136 samolotów: 62 boeingów B737-800, 25 B737 MAX 8, 23 de havillandów DHC-8-100, trzech DHC-8-200, trzech DHC-8-300, 17 DHC-8-400 oraz trzech embraerów E190-E2. Przewoźnicy oczekują na dostawę łącznie 50 boeingów B737 MAX 8.